Moak
A görögök Motykaként, a rómaiak Motucaként, s az arabok Mohac-ként ismerték Szicília Modica városát, mely ezeréves történelme alatt a legnagyobb civilizációk részét képezte. A kávépörköléssel és terjesztéssel foglalkozó vállalat 1967-es alapításakor a felfedezésben s a kávéfogyasztásban egyaránt jeleskedő arabok képe lebegett az alapítók lelki szeme előtt. Attól a pillanattól kezdve a Moak pályája töretlenül ível felfelé, méretben, minőségben és a márka presztízsének növelésében is folyamatos eredményeket ér el. Egy rövid fejezet a kávékultúra hatalmas történetében, egy rövid történet a hosszan tartó hagyományban. Ez a MOAK, a kávé, melyet Ön is szeret.
1967
Kávéimádata ösztönözte Giovanni Spadolát egy kis kávépörkölő üzem, a Caffè Moak megnyitására Modica Altában (óváros), közel a családi tűzhelyhez. Egy 15 kg-os Petroncini prökölőt használ, majd egy munkatárs is csatlakozik hozzá.
1971
A vállalat az 50 négyzetméteres kis üzemből egy 100 négyzetméteresbe költözik, de megmarad Modica Altában. A megrendelések növekedése miatt egy 30, majd egy 120 kg-os Petrincini pörkölőgép gazdagítja a vállalat tulajdonát.
1978
Megindul a legkiválóbb minőségű kávék közvetlen importálása Afrikából, Indiából és Dél-Amerikából.
1979
A folyamatos növekedésnek köszönhetően Giovanni Spadola egy új üzlethelyiség megnyitása mellett dönt a Resistenza Partigiana úton. Az irodák, a termelőhelyiségek és a raktár mintegy 500 négyzetmétert tesznek ki. A termelés folyamatosan növekszik, és a Moak 10 dolgozót alkalmaz.
1990
Megtörténik a gépállomány teljes cseréje, így a vállalat lépést tud tartani a stabil és exponenciálisan növekvő termelési igénnyel. Ugyanebben az időben avállalat területe 2500 négyzetméterre bővül.
1994
A második Spadola generáció belép a vállalatba: Alessandronak hála a Moak betör az olasz piacra, illetve külföldre is, jelenléte mind az öt kontinensrekiterjed.
1996
Két évvel később Annalisa Spadola is csatlakozik a Caffè Moak-hoz, ő a Marketing és Kommunikációs részleg felelőse. Az eredeti Caffè Moak márka stílusa megújul, mely még mindig rendelkezik a vállalat egyedi jellegzetességeivel, mint például a Moakra jellemző piros, fehér és fekete színkombináció. Ugyanebben az évben a vállalat internetes honlapja is elkészült, mely hírekkel és érdekességekkel szolgál a világ leghíresebb kávébabjairól.
1999
A Moak megnyitja az Espressa ágát, hogy minél jobban ki tudja szolgálni ügyfeleit. A több mint 30 év alatt szerzett tapasztalatot ennek az új márkának a megalkotásakor a valóságban is alkalmazzák, így kifejlesztve egy olyan Espresso gépekkel foglalkozó vállalatot, mely a legmagasabb elvárásoknak is megfelel, mind a végterméket, mind a könnyű használatot és karbantartást illetően.
2000
A vállalat megszerzi az ISO 9001 minősítést, mely tanúsítja a vállalat által képviselt kiváló minőséget.
2001
A környezeti menedzsment rendszernek köszönhetően a Moak megszerzi az ISO 14001 minősítést. Ezen felül egy új ág nyílik Milánóban a megnövekedett exporttevékenység hatékony lebonyolítására.
2002
A Moak támogat egy elbeszélő versenyt, melyet Caffè Letterarionak Moaknak (Moak Irodalmi Kávé) neveznek el. Ez egy éves találkozó, ahol fiatal tehetségek s közismert írók meríthetnek inspirációt a szeretett fekete italból.
2005
A Moak megveszi a Marsalától az Americaff nevű vállalatot, így erősítve pozícióját a négyforgalmú kiskereskedők sorában. A vállalat részvénytársasággá (S.p.A.) alakult.
2006
A Caffè Letterario Moak hatalmas sikere után a vállalat beindítja Corto Moak névvel a nemzetközi rövidfilm versenyét fiatal olasz és külföldi rendezők számára. Még ebben az évben a Moak betör a kínai piacra is. Pekingben megnyílik az első „Moak Sarok”, mely egyben az első kávébolt is Kínában. A vállalat már Tajvanban és Taipeiben is jelen van, és folyamatosan munkálkodik az igazi olasz espresso kultúrájának elterjesztésén Ázsiában.
2009
A Moak megbízza Bob Noordát a márka stílusának megújításával. A holland designer megalkotja az új logót és a vállalat imidzsét, mely nem szakít az eredeti vállalati imidzs megkülönböztető stílusjegyeivel, mely világszerte ismertté tette az igazi olasz eszpresszó kávé kultuszát, s mely kikövezte a márka útját a nemzetközi piacok felé is.
2010
A Moak felavatja az új központját, ahol az adminisztráció két emeleten, 3.200 négyzetméteren dolgozik, s a gyártási tevékenység 90 alkalmazottal 5.500 négyzetméteren folyt tovább. Ugyanebben az évben a Moak előáll a for[me]moak által tervezett új csészével, mely a továbbiakban meghatározza a márka új identitását. A 2010-es jelentős év a Moak számára, hiszen ekkor szerzi meg a Méltányos Kereskedelmi (Fairtrade) igazolást, valamint az az Ecogruppo Italia által elismert organikus kávégyártásét. A Moak itáliai és külföldi sikerét, valamint az alapító Giovanni Spadoláét a „Capital30” is elismeri, az olasz vállalkozók aranykönyve, mely kilencven üzletembert jutalmaz, akik meghatározó sikert értek el a „Made in Italy” erősítésében.
2011
A Moak további piacokat szerez. A vállalat az Egyesült Államokba is eljut. Ugyanebben az évben, köszönhetően az új üzleti megállapodásoknak, a vállalat növeli az ázsiai jelenlétét. A Moak márka belép a Shangri-La luxushotel-láncba, így megszerzi a fülöp-szigeteki piacot is. Ezen felül a Moak az AIAP (Italian Association for the Development of Visual Communication) partnere lesz, mellyel új vállalkozói együttműködési lehetőségek nyílnak meg a Moak előtt.
2012
A Moak iránti érdeklődés egyre nő külföldön. A vállalat egy új terjesztési hálóval behálózza az Egyesült Arab Emirátusokat. A Caffè Moak designra és fenntarthatóságra fordított figyelme újra elismerésben részesül, ezúttal az olasz Külügyi minisztérium híres tanulmánya, a Christmust részéről, így a Moak bekerül a közé a 100 „Made in Italy” vállalat közé, mely kiemelkedően nagy figyelmet fordít az innovációra és a környezet tiszteletben tartására. Ezt tükrözik a „Paper ball” (Papírlabda) és „Sugar[not]Free” ([nem]Cukormentes) projektek is. Előbbi egy környezetbarát csomagolás, fenntartható designnal: a kartondobozokból gömbök (papírlabdák) készíthetőek, melyek dísztárgyként is megállják a helyüket. Utóbbi főszereplői pedig a Dario Quatrini által tervezett cukros-zacskók, melyek egy rövidke történetet tartalmaznak a kávébab fő állapotait.
2013
Az organikus és méltányos kereskedelmi igazolásokat követően a Moak a kóser igazolást is megkapja, mely garantálja, hogy a kávé megfelel a Tóra által előírt speciális zsidó ételekre vonatkozó szabályainak. Egy újabb garanciajegy pecséttel gazdagodott, mely a környezet és fogyasztók minőségi szolgálatát tanúsítja. Ugyanebben az évben a vállalat a zöld gazdaság támogatásaképpen megújuló energiába fektet, telepítve egy olyan napelemes rendszert, mely 1620 moduljával a teljes gyárat lefedi, s évi 530.000 kWh termelőkapacitással rendelkezik. A designra fordított figyelmet az ADI (Industrial Design Association) is elismerte, mely a „Golden Compass” (Arany Iránytű) elnevezésű, legelismertebb globális design díjat is megalapította, s mely a Moak partnerévé vált.
Pár számadat:
• 15.600 kávépárna óránként
• 2.500.000 kg pörkölt kávé évente
• 6.500 horeca ügyfél
• 57 országban jelenlét
• 2012-ben stabil eladási mennyiség növekvő profittal
• Az export kvóta akkora megegyezik a forgalom 35%-ával